Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fråga 1

FRÅGA:

Jag är mor till en ung man, Henrique, som blev diagnostiserad med Aspergers syndrom vid 11 års ålder. Givet hans svårigheter i att förstå fraser med konnotativ betydelse – som ju är karaktäristiskt för syndromet – undrar jag om det, från ert perspektiv, skulle kunna vara en rimlig åtgärd att anpassa hans tester och prov i skolan.

SVAR:

Personer med Aspergers syndrom har ofta svårigheter att integrera ord- och satsförståelse med den omgivande situationen och förstår inte alltid samtalspartnerns kommunikativa avsikter. Därför tolkas ibland det personen hör eller läser konkret och personen har svårt att dra slutsatser om det som inte sagts rent ut.

I den svenska skollagen finns en bestämmelse som innebär att läraren kan göra undantag vid kunskapsbedömning, den s.k. undantagsbestämmelsen. Kortfattat innebär detta att skolan i första hand ska ge stöd och anpassning så att eleven kan tillgodogöra sig undervisningen. Om elevens funktionsnedsättning (som ska vara av långvarig karaktär) trots genomförda anpassningar i undervisningen, hindrar eleven från att nå kunskapskraven, kan läraren enligt skollagen göra undantag och anpassade testmetoder och bedömningar kan då användas. Detta ska göras i samråd med rektor.

Detta gäller alltså utifrån svensk skollag och kan förstås se annorlunda ut i andra länder. Om du är svensktalande kan du läsa om detta i följande länk: https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/elever-med-funktionsnedsattning

GUNILLA WESTMAN ANDERSSON & CARMELA MINISCALCO
 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2017-09-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?