Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kan kändisar bidra till folkhälsan?

Nyhet: 2017-06-30

Att göra folk medvetna om hälsoproblem verkar handla mindre om vad som sägs än vem som säger det. I aktuella studier publicerade i JAMA Internal Medicine och Prevention Science har amerikanska forskare visat att Charlie Sheen ovetandes orsakade en explosion av uppmärksamhet kring HIV då han sent 2015 tillkännagav att han är HIV-positiv. Efter detta avslöjande ökade amerikansk nyhetsrapportering om HIV med 265 procent, och plötsligt registrerades ca 2,75 miljoner fler HIV-relaterade internetsökningar än vanligt. Dessutom fördubblades nästan försäljningssiffrorna för hemmatestet Oraquick – det enda självadministrerade HIV-testet i USA – och det fortsatte sälja mycket bra även under de följande fyra veckorna. Särskilt anmärkningsvärt är att denna sorts påverkan är långt bortom vad traditionella kampanjer lyckats åstadkomma; försäljningen under dagen då Sheen gick ut med sin sjukdom var nästan åtta gånger så hög som försäljningen under World AIDS Day, ett av de äldsta HIV-förebyggande initiativen. Effekten var tillfällig; antalet internetsökningar återgick till normala nivåer efter tre dagar, och Oraquick-försäljningen efter fyra veckor.

Sociala medier och smartphones möjliggjorde den snabba informationsspridningen, men räcker inte för att förklara hur Sheen kunde ha så stort inflytande. Andra kändisar har tidigare haft liknande inverkan, som Angelina Jolie för bröstcancer, eller Youtube-personligheten Therese Lindgren för mental hälsa. Nanna Gillberg, expert på kändiskultur på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, förklarar att det kan vara en fråga om identitet, där vår upplevda personliga relation till kändisen får oss att känna att deras diagnos är meningsfull och relevant för oss. Denna dynamik är särskilt påtaglig i dagens kändiskultur där kändisar ofta säljer sin egen personlighet. Hon menar vidare att medan kändisar med fysiska tillstånd kan bidra tillfälligt till förbättrade ingripande och förebyggande insatser, kan kändisar med psykiatriska diagnoser ha mer bestående inverkan, genom att agera som ansikten utåt och förändra allmänna attityder kring tillstånden i fråga.
 

Länk till artikeln här

AV: Theo Gillberg

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2016-12-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gnc.gu.se/Aktuellt/Nyheter/fulltext//kan-kandisar-bidra-till-folkhalsan-.cid1484686
Utskriftsdatum: 2017-09-25