Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Profil

Geir Øgrim (Norge) är specialist i klinisk neuropsykologi. Han arbetar för Østfold I en enhet för utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar; 50% som kliniker och 50% som forskare. Hans forskning fokuserar på EEG-baserade metoder (kvantitativt EEG och ERP) som kompletterande diagnostiska procedurer inom ESSENCE-tillstånd. Han har publicerat artiklar rörande användningen av sådana metoder som prediktorer för svar på medicinering inom ADHD. Geir arbetade i många år som chef för skolpsykologin i Halden i Norge. Under mitten av 90-talet påbörjade han sitt arbete inom barn- och ungdomspsykiatri. Han är chef för den professionella styrelsen för patientorganisationen ADHD Norge. Sedan 2000 har han varit kopplad till NK – Nationella kompetenscentret för ADHD, Tourettes syndrom och narkolepsi. (Nya namnet sedan 2015 är NevSom). På NK har han arbetat med 5-15-formuläret (www.5-15.org), som är tillgängligt i både förälder- och lärarversion och har normeringsvärden baserade på flera tusen svar från danska föräldrar och lärare, och som används i stor utsträckning i Norden.
Geir var chef för projektet ”Clinical pathways for children and adolescents with ADHD” (www.adhd-behandlingslinje.no), som har använts som modell i andra delar av Norge. Geir disputerade 2014 med Christopher Gillberg som första opponent. Titeln var ”Electrophysiology in ADHD; Diagnosis, predictions and treatment”. Förberedelser pågår för ett samarbetsprojekt mellan GNC och tre norska enheter rörande EEG- och ERP-baserade biomarkörer för ADHD och högfungerande autism (hösten 2016).

Publikationer

2016

Ogrim, G., Aasen, I.E., & Brunner, J.F. (2016). Single-dose effects on the P3no-go ERP component predict clinical response to stimulants in pediatric ADHD. Clinical Neurophysiology, 127, 3277-3287.

2014

Ogrim, G., Kropotov, J., Brunner, J.F., Candrian, G., Sandvik, L., & Hestad, K.A. (2014). Predicting the clinical outcome of stimulant medication in pediatric attention-deficit/hyperactivity disorder: data from quantitative electroencephalography, event-related potentials, and a go/no-go test. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 10, 231-242.

2013

Ogrim, G., & Hestad, K.A. (2013). Effects of neurofeedback versus stimulant medication in attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized pilot study. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 23, 448-457.

Ogrim, G., Hestad, K.A., Brunner, J.F., & Kropotov, J. (2013). Predicting acute side effects of stimulant medication in pediatric attention deficit/hyperactivity disorder: data from quantitative electroencephalography, event-related potentials, and a continuous-performance test. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 9, 1301-1309.

2012

Ogrim, G., Kropotov, J., & Hestad, K. (2012). The quantitative EEG theta/beta ratio in attention deficit/hyperactivity disorder and normal controls: Sensitivity, specificity, and behavioral correlates. Psychiatry Research, 198, 482-488.

2011

Øgrim, G., Aabech, H. (2011). Habiliteringsforløp for barn med ADHD. In E.V. Lunde, B. Lerdal, L.H. Stubrud (red)., Habilitering av barn og unge. Tiltak for helsefremming og mestring. Universitetsforlaget, Oslo.

2009

Øgrim, G. (2009). AD/HD-I: Oppmerksomhetsforstyrrelser uten hyperaktivitet – en undergruppe av AD/HD. In: G. Strand (red)., AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. 2. utgave. Fagbokforlaget, Oslo.

Øgrim, G. (2009). Psykososiale støttetiltak og psykoterapi. In: G. Strand (red)., AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. 2. utgave. Fagbokforlaget, Oslo.

Øgrim, G. (2009). Supplerende og alternative metoder i behandlingen av AD/HD – vurdering av evidens. In: G. Strand (red)., AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. 2. utgave. Fagbokforlaget, Oslo.

2004

Øgrim, G. (2004). ADD – hva kjennetegner de rolige, ukonsentrerte? In: P. Zeiner (red)., Barn og unge med ADHD. Tell forlag, Oslo.
 

 


 

 

Kontaktinformation

Geir Øgrim

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2017-09-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?