Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att lyckas i skolan!

inlägg av Ida Lindblad 30 maj 2017

Att gå i skolan är en rättighet men också en skyldighet för alla barn i Sverige. För en del barn innebär skoltiden stora utmaningar; att utsättas för det man har svårast för och samtidigt, kanske varje dag, misslyckas. Vilka konsekvenser får detta? Socialstyrelsen konstaterade 2010 att skolmisslyckanden innebär stora risker för framtida psykosociala problem.

Det är tydligt att elever med bristande exekutiva förmågor, d.v.s. med svårigheter att planera, organisera samt att vara uppmärksam och arbeta uthålligt, får svårt att klara skolans mål. Skolan ställer också ökade krav på förmågor som att analysera, dra slutsatser och att generalisera. För att nå målen i skolan krävs både väl fungerande exekutiva funktioner och god intellektuell förmåga.

Utbildningsministerns slutsats i ett uttalande i SvD (11 oktober 2016), i samband med att det konstaterades att införandet av betyg i årskurs 6 inte inneburit högre måluppfyllelse, och att de elever som inte nått målen i årskurs 6 inte heller gjort det i årskurs 9, var att skolan inte givit dessa elever tillräckligt stöd. I uttalandet framgick inte något om hur elevers egna förutsättningar påverkar möjligheten att nå målen i dagens skola. Inte heller framgick att skolan måste anpassa, individualisera kraven med hänsyn till de elever som har svaga exekutiva eller intellektuella förmågor.

Skolverket (2017) konstaterar att det behövs ett forskningsbaserat arbetssätt i skolan. Kunskap om utveckling av intellektuella och exekutiva förmågor hos barn måste finnas med i utformningen av skolans läroplan. Pedagoger måste ha möjlighet att stötta elever med exekutiva och/eller intellektuella svårigheter så att de kan ges förutsättningar att så långt som möjligt inhämta den kunskap som t.ex. mäts i PISA-undersökningarna.

Att lyckas i skolan måste få vara en möjlighet för alla barn – och det måste vara en skyldighet för skolan/utbildningsdepartementet att tillhandahålla en läroplan som möjliggör anpassad undervisning så att alla elever får lyckas utifrån sina förutsättningar. Som det ser ut på många håll i landet när detta skrivs är det en stor grupp barn som är dömda att misslyckas redan från början.

Referenser

Socialstyrelsen. (2010). Social Rapport. Västerås: Socialstyrelsen.

Svenska Dagbladet. (2016, Oktober 11). Tidigare betyg hjälpte inte elever - Fridolin kritisk. Svenska Dagbladet, s. 4.

Skolverket (2017) Vetenskap och beprövad erfarenhet skola. Stockholm: Skolverket.

Vill du få en notis via e-post varje gång ett nytt inlägg publiceras på GNC-bloggen? Kontakta anna.spyrou@gnc.gu.se

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2017-07-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?