Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Geir Øgrim

Sammanfattning

Klinisk neuropsykolog, fil. dr


Forskningsintressen

Tillämpning av elektroencefalografi, närmare bestämt kvantitativt EEG och händelserelaterade potentialer (ERP), som komplement vid diagnostisering av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (ESSENCE). Tillämpning av sådana metoder för prediktion av läkemedelsrespons vid ADHD. Knyta EEG/ERP-parametrar till neuropsykologiska funktioner. Mer allmänna forskningsintressen: diagnostisering och behandling av ADHD och Tourettes syndrom; neurofeedback och datoriserad kognitiv träning som behandlingsalternativ.

 


Karriär

Geir Øgrim är specialiserad i klinisk neuropsykologi. Han arbetar på sjukhuset Østfold och ingår i ett neuroteam på Åsebråtens barnpsykiatriska öppenvårdsmottagning. För närvarande (2019) ägnar han sig primärt åt forskning och handledning. Hans forskning fokuserar på EEG-baserade metoder (kvantitativt EEG samt ERP) som kompletterande diagnostiska procedurer för ESSENCE-tillstånd. Han har publicerat studier om användningen av sådana metoder som prediktorer av läkemedelsrespons vid ADHD; 2017 fick han anslag för att erbjuda forskningsbaserade prediktorer av läkemedelsrespons till ADHD-patienter innan de skulle delta i läkemedelsförsök.

Geir var i många år ansvarig för psykologin i skolan i den norska staden Halden. Sen mitten av 90-talet har han arbetat inom barn- och ungdomspsykiatrin. Han är ordförande för den professionella styrelsen i patientorganisationen ADHD Norge. Från 2000 till 2017 var han knuten till Nationella kompetenscentret (Nasjonalt kompetansesenter/NK) för ADHD, Tourettes syndrom och narkolepsi (2015 bytte centret namn till NevSom). Där arbetade han med fem till femton-formuläret (www.5-15.org), en föräldra- och lärarintervju som innehåller normer baserade på 4 000 svar från danska föräldrar och lärare. Formuläret används ofta i Norden för utredning av utvecklingsavvikelser och beteendeproblematik. Geir ledde även projektet ”Clinical pathways for children and adolescents with ADHD” (”Kliniska vägar för barn och ungdomar med ADHD”), som har använts som modell i många delar av Norge. Geir disputerade 2014 med Christopher Gillberg som första opponent. Titeln var ”Electrophysiology in ADHD; Diagnosis, predictions and treatment” (”Elektrofysiologi vid ADHD; diagnos, prediktion och behandling”). För närvarande (2019) handleder han neuropsykologen Linda Häger Krabberød medan hon arbetar på sin doktorsavhandling på Gillbergcentrum.

 


Nyckelord

ADHD |  Tourettes syndrom | ESSENCE  |neuropsykologi | kvantitativt EEG | händelserelaterade potentialer (ERP) | neurofeedback | biomarkörer | prediktion av läkemedelsrespons

 


Handledning

Geir har handlett neuropsykologen Linda Häger Krabberød sen 2016. Hon arbetar halvtid på sin doktorsavhandling, titulerad ”EEG based supplementary biomarkers in ADHD and autism spectrum disorders” (”EEG-baserade kompletterande biomarkörer vid ADHD och autismspektrumtillstånd”). Linda är knuten till Gillbergcentrum.

 


Språk

Engelska | norska | svenska

 


Kontakta mig

E-post: gei-oe@online.no

 


 

PUBLIKATIONER

2019

Ogrim, G., & Kropotov, J.D. (2018). Predicting Clinical Gains and Side Effects of Stimulant Medication in Pediatric Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder by Combining Measures From
qEEG and ERPs in a Cued GO/NOGO Task. Clinical EEG and Neuroscience, 50, 34-43.

2018

Aasen, I. E., Ogrim, G., Kropotov, J., & Brunner, J. F. (2018). Methylphenidate selectively modulates one sub-component of the no-go P3 in pediatric ADHD medication responders. Biological Psychology, 134, 30-38.

Ogrim, G., Lensing, M. B., & Fredriksen, M. (2018). Svakt vitenskapelig grunnlag for kritikk av AD/HD-medisinering. Tidsskrift for den Norske Laegeforening, 138, (6).

2017

Hoyland, A. L., Ogrim, G., Lydersen, S., Hope, S., Engstrom, M., Torske, T., … Andreassen, O. A. (2017). Event-Related Potentials in a Cued Go-NoGo Task Associated with Executive Functions in Adolescents with Autism Spectrum Disorder; A Case-Control Study. Frontiers in Neuroscience, 11, 393.

2016

Ogrim, G., Aasen, I.E., & Brunner, J.F. (2016). Single-dose effects on the P3no-go ERP component predict clinical response to stimulants in pediatric ADHD. Clinical Neurophysiology, 127, 3277-3287.

2014

Ogrim, G., Kropotov, J., Brunner, J.F., Candrian, G., Sandvik, L., & Hestad, K.A. (2014). Predicting the clinical outcome of stimulant medication in pediatric attention-deficit/hyperactivity disorder: data from quantitative electroencephalography, event-related potentials, and a go/no-go test. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 10, 231-242.

2013

Ogrim, G., & Hestad, K.A. (2013). Effects of neurofeedback versus stimulant medication in attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized pilot study. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 23, 448-457.

Ogrim, G., Hestad, K.A., Brunner, J.F., & Kropotov, J. (2013). Predicting acute side effects of stimulant medication in pediatric attention deficit/hyperactivity disorder: data from quantitative electroencephalography, event-related potentials, and a continuous-performance test. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 9, 1301-1309.

2012

Ogrim, G., Kropotov, J., & Hestad, K. (2012). The quantitative EEG theta/beta ratio in attention deficit/hyperactivity disorder and normal controls: Sensitivity, specificity, and behavioral correlates. Psychiatry Research, 198, 482-488.

2011

Øgrim, G., Aabech, H. (2011). Habiliteringsforløp for barn med ADHD. In E.V. Lunde, B. Lerdal, L.H. Stubrud (red)., Habilitering av barn og unge. Tiltak for helsefremming og mestring. Universitetsforlaget, Oslo.

2009

Øgrim, G. (2009). AD/HD-I: Oppmerksomhetsforstyrrelser uten hyperaktivitet – en undergruppe av AD/HD. In: G. Strand (red)., AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. 2. utgave. Fagbokforlaget, Oslo.

Øgrim, G. (2009). Psykososiale støttetiltak og psykoterapi. In: G. Strand (red)., AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. 2. utgave. Fagbokforlaget, Oslo.

Øgrim, G. (2009). Supplerende og alternative metoder i behandlingen av AD/HD – vurdering av evidens. In: G. Strand (red)., AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. 2. utgave. Fagbokforlaget, Oslo.

2004

Øgrim, G. (2004). ADD – hva kjennetegner de rolige, ukonsentrerte? In: P. Zeiner (red)., Barn og unge med ADHD. Tell forlag, Oslo.

 

 

 

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2020-02-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?