Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Martyna A. Galazka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bild: Götaplatsens Foto

Sammanfattning

Fil. dr, Postdok
 


Forskningsintressen

Omfattande forskning och klinisk erfarenhet har visat att många utvecklingsneurologiska tillstånd som AST utmärks av kraftigt reducerad ögonkontakt och avvikande ansiktsuppfattning. Obenägenheten att se människor i ögonen och oförmågan att utläsa innebörden i andras blick är faktiskt ofta det som först får barnets föräldrar att söka hjälp. Just den beteendefunktionen är Martynas främsta forskningsintresse. Mer specifikt intresserar hon sig för vad det är som händer fysiologiskt när individer med neurokognitiva brister ställs inför sociala stimuli, till exempel en annan persons ansikte. I en serie studier, varav vissa fortfarande pågår, undersöks vilka fysiologiska reaktioner (exempelvis förändringar i pupillstorlek, hudkonduktans och puls) individer med autism får på en rad mer eller mindre sociala stimuli. Hittills har man undersökt dessa typer av reaktioner i förhållande till emotionellt expressiva ansikten, men i framtiden hoppas vi kunna studera ett större spektrum av stimuli. Framtida forskning skulle då undersöka dessa reaktioner hos barn redan vid den initiala neurokognitiva diagnosen.

Utöver autism är även utvecklingsdyslexi intressant, då det också utmärks av avvikande ansiktsuppfattning. Mer specifikt fokuserar Martynas forskning på hur dyslektiska barn tillgodogör sig information från andra personers ansikten när de hör muntliga berättelser eller avvikande tal eller när de försöker memorera ordlistor.

Martyna planerar att ägna sin tid som postdok åt att undersöka de fysiologiska markörer som förknippas med ögonkontakt (eller avsaknad av ögonkontakt) och åt att vidare identifiera och studera hur olika populationer uppfattar ansikten. Vikten av dessa studier ligger helt i hur kunskapen tillämpas. Ett aktuellt projekt är inriktat på att utveckla en träningsplattform som berörda individer kan använda för att förbättra sin förmåga till ögonkontakt. Samtidigt kan resultat från den dyslektiska populationen göra det möjligt att bättre förstå hur barn uppfattar och läser andras ansikten, vilket i sin tur skulle kunna förbättra den behandling och träning som implementeras för att förbättra individernas läs- och språkförståelse.
 

 


Karriär

Martyna doktorerade nyligen vid Uppsala universitet. I sin avhandling undersökte hon tidig visuell bearbetning av rörelseinformation hos småbarn, närmare bestämt hur väldigt små barn först börjar se för att kunna kategorisera statiska föremål som levande sociala varelser. Martyna ägnade merparten av sin tid som doktorand åt att studera blickspårningsmönster samt fysiologiska komponenter av uppmärksamhet (bland annat pupillvidgande och händelserelaterade potentiella svar på en rad olika stimuli), och fokuserade primärt på motoriska signaler. Innan hon började arbeta på Uppsala Universitet tog Martyna en masterexamen i utvecklingsvetenskap från Boston University. Där fokuserade hon på språkutveckling bland små barn: dels hur små barn börjar använda språk för att referera till föremål och människor som inte är närvarande, dels hur språk används för att uppdatera deras uppfattningar om andra.

 


Nyckelord

Blickspårning | pupillvidgande | biometriska sensorer |autism | dyslexi

 


Stipendium och finansiering

Datum: 2018
Projekt: Fysiologin i ögonkontakten hos små barn med autism
Utredare: Martyna Galazka
Finansiär: Jerringfonden
Summa: 200 000 kr
 


Språk

Polska | engelska | franska | en del svenska

 


Kontakt

E-post: martyna.galazka@gu.se

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Martyna_Galazka2

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/martyna-galazka-ph-d-97838b35/

 


 

Publikationer

2019

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2019-10-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?