Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

5-15 (FTF-R)

5-15R är ett nordiskt frågeformulär för kartläggning av svårigheter hos barn och unga i åldern 5 till 17 år. Föräldrar och lärare kan besvara 5-15R genom att fylla i ett formulär på papper som de får av utredaren. Utredaren kan ladda ner formuläret via (här ange GNC´s sida) eller via www.5-15.org. De kan också fylla i det på nätet genom att använda tidsbegränsade koder som de får sig tillsända från utredaren.

www.5-15.org kan fackpersoner som är godkända som användare få svaren från de av föräldrar eller lärare besvarade formulären och omgående få tillgång till en grafisk översikt över resultaten. Motorik, uppmärksamhetsförmåga, språk, inlärning, minne liksom beteende och socialisering är områden som täcks.

Normerna för föräldraformuläret baseras på ca 4.000 danske föräldrars svar under åren 2011 till 2013. Normerna för lärarformuläret baseras på ca 1.500 formulär besvarade av danska lärare. För dessa barn fanns också svar från föräldrar så att föräldra- och lärarformulär kunde jämföras.
När man värderar resultaten från 5-15R ska de alltid relateras till annan information.

Krav på användare av 5-15R:
För att bli godkänd som användare av 5-15R, måste man uppge vad man har för kompetens, i vilket sammanhang man avser använda formuläret, samt godkänna de etiska förutsättningarna som gäller för formuläret. Det förutsätts att användare har grundutbildning på högskolenivå inom pedagogik, medicin eller psykologi och att man arbetar i team med uppgift att utreda svårigheter hos barn. Man ska ha goda kunskaper om barns normala utveckling och avvikelser i denna. Man måste ha grundläggande kunskap om statistik för att kunna tolka resultat och vara medveten om instrumentets möjligheter och begränsningar. Inom den utredande verksamheten är det viktigaste att teamet har den nödvändiga kompetensen för att tolka resultaten av 5-15R. Andra personer kan lägga in data men resultat och beräkningar måste tolkas och värderas av personer med kompetens för detta.
När du godkänts som användare får du användarnamn och lösenord för 5-15R som är personligt. Om ett lösenord delas med en kollega för att man ska kunna ha gemensam insyn i olika ärenden, står man själv ansvarig för hur det används. Lösenordet bör bytas ut med jämna mellanrum.
Den information som framkommer är konfidentiell och svensk lag om sekretess liksom arbetsplatsens regler för hantering av konfidensskyddad information gäller.

När du ansöker om ett användarkonto på www.5-15.org, ska du ge din professionella e-postadress, inte en privat e-postadress (som @hotmail.com- eller @gmail.com-adresser).
Länkar till facklitteratur finns på www.5-15.org under fliken ”LITTERATUR”. Manualen ger viktig bakgrundsinformation.
 

Föräldraformulär (5-17 år)


 

 

 DANSKA

 

 

 

ENGELSKA

 

 

FINSKA

 

 

JAPANSKA

 

 

NORSKA

 

 

 

 

SVENSKA

 

 

REFERENSER

Kadesjö, B., Janols, L.O., Korkman, M., Mickelsson, K., Strand, G., Trillingsgaard, A., & Gillberg, C. (2004). The FTF (Five to Fifteen): the development of a parent questionnaire for the assessment of ADHD and comorbid conditions. European Child & Adolescent Psychiatry, 13 Suppl 3:3-13. Titta

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2018-09-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?