Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Profil

Jakob Åsberg Johnels är docent, och har en kombinationstjänst som universitetslektor och pedagog vid Gillbergcentrum och Enheten för logopedi vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, GU, och Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han undervisar och forskar om tal- och skriftspråkliga funktionsnedsättningar och om autism hos barn, ungdomar och vuxna. Hans patientarbete är förlagt till en specialistenhet för barnneuropsykiatrisk diagnostik (BNK), där han genomför pedagogiska kartläggningar, inklusive läs- och skrivutredningar, med barn och ungdomar. Jakob deltog i expertgruppen för SBU-projektet om dyslexi, 2012-2014.
Vid Gillbergcentrum är Jakob involverad i ett flertal projekt, bland annat rörande i) språkutveckling hos små barn med autism, ii) läsförmåga hos elever med ADHD eller autism och iii) social uppmärksamhet hos barn och vuxna med autism, vilket undersöks med så kallad eyetracking/ögonrörelsemätning.

Foto: Josefin Bergenholtz

  • CLICKA HÄR FÖR JAKOB ÅSBERG JOHNELS FORSKNINGSRESURSER

    2017

    Åsberg Johnels, J. "Ett med naturen?" Källa: Gillbergcentrum www.gnc.gu.se

    Åsberg Johnels, J. "Skattning av psykisk hälsa hos unga människor med intellektuell funktionsnedsättning". Källa: Gillbergcentrum.www.gnc.gu.se


    2016

    Åsberg Johnels, J. "Behåll särskolan – för elevernas skull". Källa: Göteborgs-Posten www.gp.se


    2015

     

    Åsberg Johnels, J. "Dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter". Källa: Gillbergcentrum www.gnc.gu.se


     

Publikationer

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2010

2009

2008

Kontaktinformation

Jakob Åsberg Johnels

Sidansvarig: Anna Spyrou|Sidan uppdaterades: 2017-11-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?